Vind een praktijk van
Samenwerkende Tandartsen
bij u in de buurt

Pijnklachten

Kiespijn kort na tandheelkundige behandeling

• Kiespijn kort na tandheelkundige behandeling is een normaal verschijnsel.
  • Deze klachten kunnen meestal wachten tot de volgende werkdag of weekendspreekuur of verdwijnen vanzelf.
  • Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten, indien nodig herhalen.

Kiespijn bij verkoudheid

• Kiespijn bij verkoudheid is meestal te wijten aan sinusitis klachten.
  • Eventueel contact opnemen met uw huisarts.
  • Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten.

Spontaan opkomende kiespijn

• Spontaan opkomende kiespijn, die erger wordt bij warmte ontstaat door een ontsteking van of rond de wortel.
  • Indien mogelijk uitstellen tot de volgende werkdag of weekendspreekuur.
  • Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten.

Kiespijn bij kinderen

Bij voorkeur contact opnemen met de (waarnemend) tandarts. Afhankelijk van de leeftijd: een puber kan meer pijn verdragen dan een kleuter! Indien bij uw kind de eerste tandjes doorbreken, kan een koud kompres helpen de zeurende pijn te verzachten.

Tand/kiesletsel

De uitgevallen tand is altijd een spoedgeval (zie tand/kies los of verplaatst). De beslissing bij wel of niet behandelen ligt bij de waarnemend tandarts.

Tand/kies los of verplaatst

• Niet aan komen en niet terugduwen.
  • Direct contact opnemen met de (waarnemend) tandarts.
  • Bewaar de losgekomen tand of kies in een klein kopje melk. Dit vergroot de kans dat deze succesvol door de tandarts kan worden teruggeplaatst.

Nabloeding

Een nabloeding is een hevige en langdurige bloeding uit een extractiewond, direct na de extractie, enkele uren na de extractie of soms enkele weken na de extractie. Dezelfde klachten kunnen voorkomen bij andere chirurgische ingrepen in de mond, bijvoorbeeld een implantologische behandeling. Bij langdurig gebruik van bloedverdunners direct de arts of trombosedienst inschakelen.

• Niet de mond spoelen, wel bloed uitspugen.
  • Druk een opgerold gaasje of zakdoekje op de wond.
  • Na 30 minuten moet de bloeding gestopt zijn.
  • Is dit niet het geval dan contact opnemen met de (waarnemend) tandarts
  • Door vermenging van bloed met speeksel lijkt de bloeding vaak ernstiger dan werkelijk het geval is.

Mond gaat niet meer dicht

Na het ver opensperren van de mond kan het voorkomen dat deze niet meer dicht gaat. Het kaakgewricht is een rotatie – glij gewricht : bij openen draait het gewricht en glijden de kaakkopjes naar voren. Bij slappe gewrichtsbanden kan het gewricht uit de kom schieten.

• Patiënt op een rechte stoel laten zitten met de rug en het hoofd tegen de muur.
  • Hulpverlener moet twee duimen achter in de mond op de kiezen leggen en kaak omvatten, kaak naar beneden drukken en langzaam naar de muur drukken.
  • Indien patiënt deze handeling niet wil toepassen, handeling niet lukt of er geen hulpverlener aanwezig is dan overleg plegen met de (waarnemend) tandarts.

Beperkte mondopening

Na behandeling of extractie van tand/kies ontstaat soms een beperking van de mondopening. Deze complicatie heeft tijd nodig, eventueel fysiotherapie en medicijnen; geen spoed. Bij snel toenemende beperking zonder voorafgaande tandheelkundige ingreep is er mogelijk een infectie. Dit is wel spoed. U kunt contact opnemen voor een afspraak die dag bij de (waarnemend) tandarts.